Teambuilding

Fællesskabsfølelsen er guld værd

I et samfund hvor vores identitet er tæt knyttet til vores profession, har fællesskabsfølelsen mest karakter af noget vi tager for givet, når nu vi har arbejdet samme sted i mange år.
På hjemmefronten fejre vi fællesskabet i familien, når der er fødselsdage, og ved andre festlige lejligheder når familie og venner mødes.
På arbejdspladsen holder vi firmafest en gang om året, hvor vi spiser og drikker på chefens regning. Vi bowler, laver konkurrencer eller selskabslege, og hvis der er musik, danser vi måske. Det er nærmest en tradition.

I Danmark har vi i mange år desuden opbygget en tradition for at arrangere teambuilding på arbejdspladserne, fordi vi oplever at det gør en forskel.
Man skulle tro at det er en luksus som kun de store virksomheder har råd til, eller noget som kun hører til i opgangstider.
I 2008 satte Stomp Along rekord med 137 engagementer. Så kom finanskrisen i 2009 og aktiviteten faldt med ca. 30%. Allerede året efter i 2010 var aktiviteten tilbage på samme niveau som i 2008!
Dette fortæller mig noget om at vi i Danmark prioriterer det, der virker og som har værdi.
Mange virksomheder havde i årerne op til 2008 taget musikalsk teambuilding ind som et redskab til, at sikre gode relationer på arbejdspladserne, der hele tiden var i hurtig udvikling med mange nye ansættelser.
2009 blev året hvor mange arbejdspladser blev reduceret og medarbejdere blev flyttet rundt i organisationerne, og man holdt lige vejret for at se hvor udviklingen bar hen.
I 2010 havde mange virksomheder reorganiseret sig, og stod nu med et markant behov for at definere sig igen internt, herunder at genvinde et tættere tilhørsforhold.

Hos Stomp Along oplevede vi at blive bedt om at komme med vores musikalske teambuilding for, at synliggøre det sociale element og lade det være en integreret del af agendaen. Det var både store og mindre organisationer, privat og offentlige virksomheder som havde dette behov.

Jeg tolker det sådan, at teambuilding er en vigtig del af en virksomheds måde at dyrke fællesskabsfølelsen, som prioriteres højt fordi man værdsætter de mennesker, der hver dag skaber resultater for virksomheden og fordi man er bevidst om hvilken væsentlig medspiller fællesskabsfølelsen er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *