ShowStompTV showUnderholdning

HabenGoods tester Kongerigets Klogeste

Første Juledag 2015 kl. 20.00 introducerede DR1´s programvært, Mads Steffensen, en ny sæson af Kongerigets Klogeste, – TV quiz programmet, hvor nogle af landets klogeste hoveder dyster om, at svare hurtigst på alt mellem himmel og jord, og denne aften også i “find melodien”, hvor det var den musikalske intelligens der blev udfordret. Vores stomp gruppe HabenGoods leverede musikken som deltagerne skulle gætte.

HabenGoods-Kongerigets-Klogeste

HabenGoods i DR studie 5, Danmarks største TV studie, som bla. også anvendes til programmet X Factor

Kim Larsen og filmmusik i camouflage

HabenGoods´opgave var at spille en række melodier af Kim Larsen og nogle kendte film temaer, i vores helt egene arrangementer, som ud over at udgøre et godt show, skulle være tilpas camoufleret, så musikken indledningsvis kun antydede den givne melodi, ved fx. kun at spille en rytme, en basmelodi eller nogle harmonier. Herfra skulle arrangementet udvikle sig ved at tilføje flere og flere af de kendte elementer, med ca. 10 sekunders intervaller, og til sidst fremstå i HabenGoods´fuldendte version, som når vi optræder med vores underholdnings repertoire på gaden og scener i hele landet.

Deltagerne i Kongerigets Klogeste

TV quiz og musik underholdning med wau effect

Kongerigets Klogeste er jo et TV show, som skal levere intens konkurrence stemning i den bedste sendetid, og gerne med et “live momentum” der gør det ekstra spændende og levende.
Samspillet mellem måden vores opfindsomme musikinstrumenter ser ud og måden de lyder på, var i sig selv en del af camouflagen, da vores lyd og måde at spille på er utraditionel, og derfor kræver at man hurtigt scanner sin hjerne for at finde det genkendelige, mens man afkoder lyden i vores musik.

Udfordringen var at undgå, at afsløre for meget for tidligt, og samtidig forsøge at sikre, at mindst én af deltagerne ville turde buzze ind med et bud, og helst inden for max 10 sekunder.
Som musikudøver, har man kendskab til de forskellige elementer, der karakteriserer et musikstykke, og vil hurtigt kunne afkode, selv, små fragmenter fx. et tempo, en rytme, eller måden harmonierne skifter.
Som almindelig musikelsker, lytter man efter andre mere generelle elementer, der er genkendelige, fx. tekster, melodien, eller en særlig stemning i et nummer.
Det skulle vise sig, at der i gruppen af de fire quizdeltagere, var én (Claus) som selv spillede musik, og kunne derfor brillere med flere hurtige og rigtige svar, mens de øvrige bare kunne se måbende til, præcis som man gør, når der dystes om at udregne komplekse regnestykker og det rigtige svar lander inden for få sekunder.
Vi fik efter første nummer fornemmelsen af, at vi havde skruet vores arrangementer rigtigt sammen, da Claus gættede det rigtige svar efter få sekunder, og udløste den wau effekt som konkurrencen bæres af, og hvor intensiteten fordre anstrengelsen for, at komme først til buzzeren. Ved de efterfølgende numre blev der både gættet rigtigt og forkert på titlerne, men alle numre lykkedes at give point, og flest til Claus.

HabenGoods Kongerigets Klogeste DR1

Det var ikke svært at sige JA tak

Vi har flere gange sagt nej tak, når vi er blevet kontaktet for at levere stomp show underholdning til talentprogrammer i TV. Bla. fordi disse programmer har større fokus på konkurrencen end på musikken som udøves af de optrædende.
Blandt vores overvejelser for at deltage i Kongerigets Klogeste, var ikke bare om vi kunne matche dette TV koncept, men også om vi kunne komme derfra med en god oplevelse, både for publikum, seerne, producenterne, TV stationen og os selv.
Som udgangspunkt var det ikke vanskeligt at sige ja til dette engagement. Ideen om at spille kendte musiknumre i camouflerede versioner, og samtidig, rent visuelt, og stemningsmæssigt, at levere et godt show, var et rigtig godt match for HabenGoods.
Det er det vi almindeligvis gør, og også derfor at Mastiff havde inviteret os til at deltage. Men det faktum at vi kunne risikere kun at spille ca. 10 sekunder eller mindre af hvert nummer, ville give os ret dårlige muligheder for at shine bedst muligt, da vores stærke side er, at levere de kendte numre i fuld længde, med både skøre og overraskende indfald undervejs. Derfor blev det aftalt, at Mads Steffensen kunne bede os spille resten af musikken, hvis der blev gættet tidligt. På den måde ville dem, der ikke havde gættet endnu, også få muligheden for at høre nummeret, og vi kunne spille mere musik til glæde for showet og os selv.

I mål med et kreativt projekt, som vi ikke havde prøvet før

Vores samarbejde med Mastiff, som producerer disse TV shows, var et rigtig godt eksempel på hvordan man løser en kreativ opgave ved fælles hjælp. Altså skaber noget nyt/uprøvet ud fra det afsæt vi havde før. Selvom vi har optrådt i TV før, så er quiz konceptet på TV på mange måder en helt anden måde at lave et show på, end når vi ellers optræder live. Vi skal i princippet kun flashe det bedste af det bedste, men i en koncentreret form, som kræver at vi undlader det bedste af det bedste (Catch linen) i musikken når musikken starter, og gemmer “god-bidden” til senere, men med chance for at blive stoppet inden vi er kommet dertil.

Denne sprøde balancegang har de erfarne producere og castere en ret sikker fornemmelse for, og ved hjælp af videooptagelser fra vores prøvesessions, kunne vi teste vores arrangementer på et panel af folk i Mastiff produktionen på forhånd, og tilpasse dem uden at skulle mødes fysisk, og derigennem træffe nogle meget vigtige beslutninger om de 7 musik arrangementer up front.

For at kunne levere sikkert i studiet, var det nødvendigt at have en stor rutine i det materiale vi kom med, og kun at skulle foretage mindre ændringer på dagen, hvor optagelserne fandt sted. I mange TV produktioner kan man lave en ny optagelse, hvis noget går galt, men ikke her, da der er tale om en konkurrence, hvor der kun er én chance for at levere musikken for deltagerne. Det var derfor ikke uden spænding, da vi gik på scenen, med skarpt fokus på at lykkes i dette rimelig risky game.

Det gik heldigvis rigtig godt og showet, der egentlig var planlagt til at være nummer fire i serien af syv programmer, blev sendt som premiere programmet, første Juledag 2015 i den bedste sendetid kl. 20.00.

Vi glæder os over, både at have fået denne mulighed, og over den helt ualmindelige opbakning vi mødte i alle aspekter af produktionen, lige fra tidlig idéudvikling, til omsorg for vores velbefindende back stage, og alle de dygtige teknikere, der stod klar til at finde optimale løsninger på mikrofoner og monitorlyd i studiet. Alt sammen for at komme i mål med det bedst tænkelige resultat af noget som ingen af os havde prøvet før.

Se hele programmet her: https://www.dr.dk/tv/se/kongerigets-klogeste/kongerigets-klogeste-1-7-2

Se mere om HabenGoods på vores hjemmeside www.habengoods.dk

HabenGoods i Kongerigets Klogeste

Fakta om programmet

Kongerigets Klogeste programmet var blandt de 10 mest sete programmer ved introduktionen på DR 1 i 2014

Premieren på Kongerigets Klogeste havde i 2014 680.000 seere, og populariteten steg til 821.000 seere i 3. program.

Programvært, Mads Steffensen

Producent: Mastiff, i DR studie 5

Kilder:

Producentforeningen

DR

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *